עידית מקבוצת מלונות דן - קוד אתי
מבוא
חברת עידית היא מהמובילות בארץ בענף ההסעדה לחברות וארגונים. מאז היוסדה, הציבה החברה סטנדרטים גבוהים בכל אתריה והייתה לנושאת הדגל בענף ההסעדה המוסדית באמצעות מערך נוהלי העבודה שלה ובזכות הכשרתם המקצועית של עובדיה.
על-מנת לשמור על החברה כמובילה בתחום ההסעדה המוסדית, בעלת סטנדרטים גבוהים של מקצועיות בהכשרת העובדים, בניהול עסקיה והגינות במתן שרות מעולה, הוחלט על-ידי ההנהלה והדירקטוריון לתת תוקף כתוב לאופן התנהלות של החברה.
החברה מאמינה כי להתנהגות אתית עקבית וללא פשרות, חשיבות מכרעת ברכישת אמונם של הלקוחות העובדים, נותני השירותים, הספקים ובעלי המניות.
התנהגות אתית זו בכל רובדי העובדים והמנהלים היא המפתח לקיום החברה ולהצלחתה בעבר, בהווה ובעתיד.
ככלל, כל עובד בחברה נדרש לעמוד בסטנדרטים גבוהים של התנהגות אתית, הן במישור האישי, והן במישור העסקי. הדבר מחייב הפגנת אמינות ויושרה בכל תחומי העיסוק ובכל מגע עם העובדים, בעלי המניות, עם הלקוחות והספקים, עם הקהילה העסקית ועם גופים ממשלתיים וציבוריים וכו... הדבר דורש הקפדה על זכויות עובדים - לרבות עובדי קבלני משנה, איסור אפליה ומתן הזדמנות תעסוקתית שווה לכל, הקפדה על בטיחות וגיהות ומניעת הטרדה מינית בעבודה.
המנהלים בחברה נדרשים להנהיג את צוותיהם ברוח הקוד האתי ולשמש דוגמא אישית בתחום זה.
הקוד האתי מופץ ומוטמע בקרב העובדים בחברה. עובדים חדשים יקבלו תקציר ממסמך זה עם קבלתם לעבודה ויוחתמו על קריאתו, הבנתו וקיומו.
כל עובד יעבור ריענון שנתי על עקרי הקוד האתי.
עשרת הדיברות לקוד האתי של חברת עידית מקבוצת מלונות דן
כללי
הערכים, הסטנדרטים וכללי ההתנהגות המחייבים שאימצה החברה מרצונה מחייבים אותה לנהל את עסקיה ביושר ובהגינות מתוך הקפדה על התנהגות אתית, מתן שרות מעולה וטיפוח עובדיה.
כיבוד נורמות חוקיות
כיבוד ערכי מדינת ישראל, חוקיה והסכמי העבודה ככללי סף לניהול העסקים.
כבוד לעובדים ולסביבת העבודה
איסור אפליה, מתן הזדמנות תעסוקתית שווה לכל, הקפדה על זכויות עובדים וזכויות עובדי קבלני משנה, הקפדה על בטיחות וגהות ומניעת הטרדה מינית בעבודה.
הגינות עסקית
הגינות במהלך תחרות עסקית, יחס שווה והוגן ללקוחות ולספקים. מתן מידע אמין על שירותי החברה, מתן מזכרות ותשורות סמליות לקידום מכירות, קבלת תשר ותשורות מספקים, רק על-פי חוק ועל-פי נהלי החברה והחברה האם.
ניגוד עניינים
הימנעות מפעילות העלולה ליצור ניגוד עניינים בין העובד לחברה מתוקף התפקיד, מתוקף קשרים עסקיים או מתוקף קרבת משפחה.
שימוש בנכסי החברה
שמירה על סודיות מסחרית, שימוש בנכסים החומריים ובמערכות המחשוב והתקשורת לצרכי ביצוע התפקיד בלבד.
איסור שימוש במידע פנימי
מאחר שהחברה האם ("קבוצת מלונות דן") נסחרת בבורסה לני"ע בת"א, חל איסור להשתמש במידע פנים, לרבות שימוש לפי "חוק ניירות ערך תשכ"ח-1968" ותקנותיו.
הגנה על הסביבה
פעילות להגנה על איכות הסביבה, שיפור איכות החיים.
סולידריות וסיוע הדדי
סולידריות בין עובדי החברה, עידוד סיוע הדדי בין המערכות בחברה ובדיקת אפשרויות הסיוע לעובדים במצוקה.
הגנה על החושפים שחיתות או הפרת הקוד האתי
מניעת כל פעילות של נקמה או נקיטת צעדים נגד עובדים שדיווחו על הפרת הקוד האתי או על מעשים שיש בהם מן השחיתות.
עמידה בנורמות של החוק
החברה רואה בכיבוד ערכי מדינת ישראל ובקיום הנורמות החוקיות (בין במסגרת חוקי מדינת ישראל ובין במסגרת החוקים הבין-לאומיים החלים עליה) – לא רק משום חובתה החוקית אלא גם משום אמונתה, שכן הקפדה על נורמות אלו מהווה התנהגות עסקית וחברתית נאותה, ההולמת את ערכי החברה ועקרונותיה.
כבוד לעובדים ולסביבת העבודה
החברה אוסרת אפליה על רקע גיל, גזע, עדה, מגדר, דת, לאום, מוגבלות, מין, העדפה מינית, מצב משפחתי או דעה פוליטית או כל אפליה אסורה מסוג אחר .
כל עובד בחברה נהנה מזכויות יסוד בסיסיות של כבוד, שוויון, הערכה ועזרה הדדית.
כל עובד זכאי לחופש מחשבה, חופש מצפון וחופש דת. כל עובד רשאי להביע דעתו כל עוד הדבר אינו פוגע ברגשותיהם או בזכויותיהם של אנשים אחרים .
החברה, באמצעות מנהליה, תאפשר לכל מנהל, לכל עובד ולכל מועמד לעבודה, הזדמנות שווה לעסוק בכל תחומי העבודה שהחברה עוסקת בהם על-פי צרכיה.
קידום העובדים יתאפשר במסלולים המקצועיים או הניהוליים על-סמך דרישות העיסוק, כישוריו של העובד ובהתאם להכשרה הולמת הנדרשת לתפקיד ולצורכי החברה.
החברה תשלם לעובדיה שכר הוגן ואת כל התנאים הסוציאליים והנלווים לשכר על-פי חוק ועל-פי הסכמי העבודה הקיבוציים החלים עליה.
הקבוצה תקפיד על זכויותיהם של כלל עובדיה ושל עובדי קבלני כוח אדם המועסקים בה תוך הקפדה מרבית על זכויות העובדים בשירות מילואים וזכויות הנשים בעבודה-הכל על-פי החוק ועל-פי הסכמי העבודה החלים על העובדים.
על העובדים בחברה להימנע מכל סוג של התנהגות גסה, אלימה או מאיימת כלפי עובדים או מנהלים אחרים בחברה, ובכלל זה הטרדה מינית ואלימות פיזית או מילולית, וכן כל פעילות העלולה לגרום לאווירה מעליבה, פוגענית או עוינת.
החברה תקפיד על כללי הגהות והבטיחות התעסוקתיים בכל המקומות בהם היא מספקת שירותי הסעדה למען בריאות העובדים ואיכות חיי העבודה.
הגינות עסקית
החברה שמה לה למטרה לספק שירות מעולה ללקוחותיה לעודד חדשנות ולהקדים את מתחריה.
עם זה, לא כל האמצעים כשרים וגם באילוצים של תחרות קשה יש להתנהל בהגינות, ביושר ותוך הקפדה על כללי האתיקה.
לחברה ולחברה האם, קבוצת מלונות דן, מוניטין של חברות מכובדות, הוגנות וישרות. כדי להמשיך ולשמור על שמה הטוב של החברה בקרב הלקוחות, הספקים, המתחרים, ובקרב כלל הגורמים להם יש יחסי גומלין עם החברה, על כל עובד להקפיד על עקרונות ההתנהגות הבאים:
הגינות כלפי לקוחות ספקים ונותני שירותים.
יש לנהוג בלקוחות, בספקים ונותני השירותים בשוויון ובהוגנות.
אם למרות המאמצים נוצרה מחלוקת עם מי מהם, יש לפתור אותה על בסיס של הוגנות ואדיבות ותוך שמירה על האינטרס של החברה לטווח הארוך.
החברה תקפיד לשלם לספקיה ולנותני השירות בזמן, על-פי התחייבויותיה החוזיות.
יושר ואמון
אין למסור ללקוחות, לספקים, לעובדים, ולכל גורם אחר מידע העלול להונות או להציג מצג שווא באשר למצב החברה.
תחרות לא הוגנת
אין להפיץ מידע כוזב, מטעה או מטיל קלון על מתחרים ועל עסקיהם בכל הקשור ליציבותם, מיומנותם, איכות מוצריהם או אמינותם כספק.
קבלת תשורות
ככלל, נאסר על עובדי החברה וכן החברה האם, קבוצת מלונות דן, לקבל תשורות או תשלומים מספקים או מנותני שירות, בין לעצמם בין לקרוביהם. יש לעדכן ולהנחות את הספקים/נותני השירות על כך מראש על מנת להימנע מחשש לניגוד עניינים.
במידה ולמרות האמור, עובד/מנהל יקבל תשורה ששוויה מעל 200 ₪ - שלא יוכל להשיבה (כמו - "שי לחג" באמצעות שליח מספק ו/או כל גורם חיצוני אחר) -יחויב העובד/המנהל להעביר למנכ"ל החברה ולמנהלת משאבי אנוש דיווח בגין קבלת תשורה זו.
בקבלת תשורה/שי כאמור בשווי מתחת ל- 200 ₪ ו/או שי מתכלה (כמו - סלסלת פירות/גבינות/שוקולדים), לרבות שי כגון בקבוקי יין, עציצים, מוצרים של אותן חברות/ספקים (שלא לצורך בדיקת רכישה) - יש ליידע את מנהלת משאבי אנוש.
ככלל , התשורה /שי ישמשו את כלל עובדי האתר / מטה ולא את המקבל באופן אישי
מתן תשורות
במסגרת פעולות השיווק וקידום המכירות של החברה מותר להציע ללקוחות, ללקוחות פוטנציאליים ולספקים: תשורות צנועות, מזכרות, מתנות בערך סמלי, הזמנות לאירועים וכדומה, בתנאי שתשורות אלו חוקיות ותואמות את מדיניות החברה ונהליה.
ניגוד עניינים
בעת קבלת החלטות או ביצוען יש לשקול את טובת החברה ו/או החברה האם קבוצת מלונות דן ולהימנע משיקולי תועלת אישית או משיקולים הנובעים מיחסים אישיים.
יש להימנע מפעילות העלולה ליצור ניגוד עניינים בין העובד לחברה.
הזדמנויות עסקיות
הפקת רווחים אישיים או סיוע לאחרים להפיק רווחים מהזדמנויות עסקיות של החברה או משימוש במידע עסקי של החברה /או החברה האם, קבוצת מלונות דן, או מתוקף תפקידו של העובד בחברה.
קשרים עסקיים עם חברות אחרות - ניהול עסקים פרטיים עם לקוחות החברה ספקים או מתחרים.
קשרים אישיים עם גופים אחרים
קבלת החלטות בנושאים הקשורים ליחסי החברה עם גוף אחר כאשר יש קשרים אישיים או שיש עניין אישי בין העובד או קרובי משפחתו לבין אותו גוף.
העסקת קרובי משפחה
העסקת קרובי משפחה מותרת בתנאי שלא יועסקו בכפיפות לקרוביהם באותו אתר ולאחר שנתקבל אישור מראש של מנכ"ל החברה.
שימוש בנכסי החברה
לחברה נכסים חומריים, עסקיים, מסחריים ואחרים. כל שימוש בנכסי החברה ייעשה באופן חוקי ועל-פי כללי האתיקה ורק לצורך קידומה העסקי של החברה, כדלהלן:
נכסים חומריים - כל הנכסים החומריים - כגון מוצרים, חומרי גלם, ציוד לייצור ולאספקה של מזון, חומרי ניקוי, ריהוט, ציוד וכדומה - ישמשו אך ורק לקידום פעילותה העסקית של החברה. יש לשמור על שלמותם ותקינותם ואין להשתמש בהם לצרכים פרטיים. אין למסרם או להשאילם לאחרים ואין למכור אותם או להיפטר מהם ללא רשות ההנהלה.
מידע מסחרי פנימי - החברה מכירה בצורך לשמור על סודיות המידע העסקי ועל סודות מסחריים של החברה. עובדי החברה יימנעו מגישה למידע חסוי או סודי של החברה ומשימוש במידע זה אלא אם המידע דרוש להם לצורך מילוי תפקידם. כמו-כן, יימנעו העובדים מהעברת המידע לאחרים (אלא אם הדבר דרוש לצורך מילוי תפקידם ואם הנוגעים בדבר התחייבו לסודיות) במהלך עבודתם בחברה או לאחר- מכן.
החברה אוסרת על עובדיה להשתמש במידע פנים (מידע "שלא ברשות הציבור") למטרות מסחר במניות החברה האם, קבוצת מלונות דן, או במניות החברות הקשורות עמה או נמצאות בהליכי התקשרות עמה.
"אין באמור כדי לגרוע מהוראות החוק לעניין שימוש במידע פנים של החברה האם, קבוצת מלונות דן, בהיותה חברה נסחרת בבורסה.
עובדי החברה/חברה ומנהליה מחויבים לקיים את כל הוראות חוק ניירות ערך ותקנותיו לעניין איסור על שימוש במידע פנים".
מערכות מחשוב, שרתים, אתר אינטרנט, דואר אלקטרוני ותקשורת - מערכות המחשוב והתקשורת של החברה הכוללות מחשבים אישיים, תוכנות ורשתות תקשורת ישמשו לצורכי העבודה בחברה בלבד.
אין להשתמש במערכות אלו לגישה, לאחזור, למשלוח, להפצה, להצגה, לאחסון או להדפסה של מידע שיש בו כדי להוליך שולל, להטריד, להשמיץ, לאיים או מידע שהוא חומר תועבה, גזעני, פורנוגרפי פוגעני או שיש בו כדי לפגוע ברגשות הציבור או חלק ממנו או ברגשות הנמענים, או כל מידע שאינו עולה בקנה אחד עם התנהגות חוקית, מוסרית, מקצועית ואתית.
הגנה על איכות הסביבה
החברה תבצע פעולות להגנה על הסביבה בישראל באמצעות מדיניות איכות סביבתית הכוללת, שימוש בחומרים ידידותיים לסביבה, הגברת המודעות בקרב עובדיה ועידודם ליטול אחריות אישית להגנת הסביבה.
קשר עם הקהילה
החברה רואה עצמה מחויבת לתרום לרווחת הקהילה. החברה תמשיך בפעילות תרומות מזון.
סולידריות וסיוע הדדי
לשם השגת יתרונות עסקיים תפעיל החברה מערך סיוע הדדי בין כל המשתייכים לקבוצה: בציוד, בכוח אדם ובחומרי גלם, ועובדיה מתחייבים לסייע ככל האפשר וככל הנדרש.
החברה מסייעת לעובדים השרויים במצוקה הן בכסף והן בשווה כסף, הכול על-פי הוראות הדין והמיסוי, על-פי קריטריונים ונהלים שנקבעו או על-פי שיקול דעתה בנסיבות, כל מקרה לגופו.
יישום מדיניות האתיקה
תחולה
מסמך זה חל על כל עובדי חברת עידית ומחייב אותם בכל היבטי פעילותם בחברה, לרבות קבלת החלטות הנוגעות לשירות, לקוחות, שותפים עסקיים, קבלני משנה, ספקים, עובדים ולבעלי המניות
הפצת מידע
מסמך זה יופץ ויוטמע בקרב כל העובדים בחברה.
עובדים חדשים יקבלו עותק ממסמך זה עם קבלתם לעבודה ויוחתמו על קריאתו הבנתו וקיומו.
אחריות
על כל עובד בקבוצה לקיים את האמור במסמך זה ולפעול ברוחו.
שאלות והבהרות באשר למשמעותו של סעיף כלשהו במסמך או באשר ליישומו ניתן להפנות למנהל הישיר, למנהלת אבטחת איכות ומנהלת משאבי אנוש
על כל מנהל בחברה לוודא שהעובדים הכפופים לו מודעים לקוד האתי ומקיימים אותו.
אחריות זו מחייבת מתן הסברה והדרכה לעובדים כדי להבטיח את הבנתו, הטמעתו וישומו של הקוד האתי.
הפרה של הקוד האתי עלולה להביא לנקיטת צעדים משמעתיים כלפי העובד המפר אותו, לרבות פיטורין ונקיטת צעדים משפטיים כלפיו.
טיפול בתלונות על הפרת הקוד האתי
בכל דיווח או תלונה על הפרה של הקוד האתי ניתן לפנות למנכ"ל החברה, סמנכ"ל תפעול, סמנכ"ל כספים, מנהלת משא"נ, במשרדי הנהלת החברה ובטלפון 03-5614560.
באחריות הרשומים לעיל לבדוק ביסודיות וברגישות כל דיווח. יש לתעד את אופן הבדיקה.
דו"ח מסכם על הפעילות שננקטו יועבר למנכ"ל עידית בתוך 72 שעות ממועד קבלת התלונה.
עובדי החברה לא יפטרו, ישעו, יאיימו, יטרידו, יפלו לרעה, יתנקמו או ינקטו צעדים משמעתיים כלשהם נגד עובד שדיווח על עובד אחר שהפר את הקוד האתי או על מעשים שיש בהם מן השחיתות/ הפרה אתית מכל סוג שהוא. עם זאת, החברה עלולה לנקוט בצעדים משמעתיים נגד עובד שמסר דיווח לא נכון ביודעין ושלא בתום לב.
הממונה על ביצועו והטמעתו של הקוד האתי
האחריות על הטמעתו של הקוד האתי וביצועו היא של מנהלת משאבי אנוש
באחריות מנהלת משאבי אנוש לפעול למעורבות עובדי החברה בעדכון הקוד האתי.
* * *
הזכויות שמורות לעידית מקבוצת מלונות דן
* בכל מקום שרשום עובד הכוונה היא גם לעובדת
* בכל מקום שרשום מנהל הכוונה היא גם למנהלת